Dziecko kończące przedszkole powinno…
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. (Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17)
PODSTAWA-PROGRAMOWA-WYCHOWANIA-PRZEDSZKOLNEGO
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej powinno umieć:
I. Obszar edukacji społecznej i moralnej
- przestrzega i nazywa w naturalnych sytuacjach wychowawczych objawów życzliwości, dobroci i koleżeństwa;
- potrafi ocenić to co dobre i to co złe, rozróżnia prawdę i fałsz;
- przestrzega zawartych umów;
- udziela pomocy tym, którzy tego potrzebują;
- rozwiązuje sytuacje konfliktowe w drodze rozmów;
- zna specyfikę pracy w wybranych zawodach;
- potrafi pracować samodzielnie i w grupie;
- jest dokładne i obowiązkowe w wykonywaniu zadań i działań, w tym również dyżurów;
- w działaniu wykazuje się odpowiedzialnością i znajomością zasad dobrego zachowania;
- rozumie, akceptuje i toleruje drugiego człowieka, zwraca się do niego twarzą w twarz;
- przestrzega kulturalnego zwracania się zarówno do dorosłych, jak i rówieśników, stosuje formy grzecznościowe (proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry, do widzenia).
II. Obszar edukacji zdrowotnej
- zna zasady bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach (zna zasady ruchu drogowego dla pieszych, znaki ostrzegawcze, sygnalizację świetlną);
- przestrzega zasad bezpiecznego korzystania z narzędzi i różnych urządzeń (np. nożyczki);
- rozumie konieczność przestrzegania zakazów: zabawy zapałkami, zabawy w miejscach niedozwolonych, zabawy lekarstwami, ufania osobom nieznanym;
- zna własny adresy zamieszkania oraz numery telefonu;
- dba o zdrowie, higienę własną i otoczenia;
- potrafi postępować bezpiecznie i rozważnie;
- zna znaki drogowe potrzebne pieszemu i określone w programie zasady bezpieczeństwa dotyczące chodzenia po ulicach;
- zna i stosuje w praktyce zasady bezpiecznego poruszania się po drodze;
- zna podstawowe urządzenia techniczne i zasady bezpiecznego ich użytkowania;
- dba o swoją czystość osobistą i jest samodzielne w zabiegach higienicznych;
- jest samodzielne w samoobsłudze (całkowita samodzielność w ubieraniu się – zapinanie guzików, suwaków, sznurowanie butów);
- przestrzega zasad nieniszczenia przyrody, kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych.
III. Obszar edukacji ruchowej
- sprawnie chodzi w przód, w tył, po śladach;
- utrzymuje równowagę w staniu jednonóż, w podskokach, w przejściu po wąskiej przeszkodzie;
- potrafi umiejętnie wykonać przewrotu w przód;
- rzuca i chwyta oburącz (celnie);
- uczestniczy w grach i zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych i zabawach terenowych;
- wykonuje zadania ruchowe oraz ćwiczenia fizyczne korygujące postawę ciała;
- przestrzega reguł w grach i zabawach ruchowych.
IV. Obszar edukacji przyrodniczej
- rozpoznaje i nazywa owoce i warzywa (podział na owoce krajowe i egzotyczne);
- zna kilka grzybów jadalnych i trujących;
- zna wybrane gatunki drzew (drzewa i jego owoce);
- zna zwierzęta i rośliny chronione;
- zna podstawowe części rośliny (korzeń, łodyga, liście, kwiaty);
- zna różne gatunki zwierząt i występowanie ich w ekosystemach charakterystycznych dla danego gatunku (np. ryby – środowisko wodne, kozice – góry);
- zna zwierzęta domowe oraz nazwy młodych (np. krowa – cielę);
- zna zwierzęta żyjące swobodnie – egzotyczne;
- zna ptaki odlatujące i pozostające u nas na zimę;
- chętnie przebywa w naturalnym środowisku i potrafi się nim cieszyć;
- dostrzega piękno przyrody;
- zna wybrane rośliny i zwierzęta, opisuje ich wygląd, charakteryzuje warunki życia;
- obserwuje i wypowiada się na temat dostępnych zjawisk przyrodniczych;
- rozumie współzależności występujące w przyrodzie, dostrzega konieczność jej ochrony i dba o nią.
V. Obszar edukacji z zakresu przygotowania do nauki pisania i czytania
- dostrzega różnice i podobieństwa w ilustracjach;
- potrafi odtworzyć dany układ oraz dostrzec zaistniałe w nim zmiany;
- układa loteryjki, mozaiki, pocięte obrazki, puzzle;
- łączy kropki linią ciągłą, tworząc obrazek;
- przetwarza obraz ruchowy na obraz graficzny, rysuje znaki literopodobne;
- liczy zdania w krótkiej wypowiedzi;
- liczy wyrazy w zdaniu;
- dzieli wyrazy na sylaby;
- wyróżnia, rozpoznaje powtarza głoski;
- dokonuje analizy i syntezy dźwiękowej słów.
VI. Obszar edukacji w zakresie rozwijania mowy i myślenia
- wypowiada się na tematy związane z bezpośrednim przeżywaniem, doświadczaniem, treścią słuchanego utworu literackiego lub oglądanego widowiska;
- potrafi na pamięć recytować wiersze i fragmenty prozy (np. w inscenizacjach);
- zna i uczestniczy w grach zespołowych, teatralnych i pantomimie;
- potrafi właściwie dokonać charakteryzacji danej postaci i właściwie dobrać odpowiednie rekwizyty;
- stosuje prawidłowe formy fleksyjne we wszystkich odmieniających się częściach mowy;
- prawidłowo buduje zdania i posługuje się nimi w mowie wiązanej;
- stosuje dłuższe wypowiedzi na temat pojedynczych obrazków i historyjek obrazkowych;
- wyciąga wnioski i dostrzega związki przyczynowo-skutkowe;
- umie zgodnie z kolegami podzielić role między siebie i przedstawić krótką inscenizację danego utworu;
- uważnie słucha wypowiedzi innych;
- potrafi słuchać baśni, opowiadań i legend, w tym z własnego regionu, jak inspiracji do słownego i pozasłownego wyrażania treści i przeżyć.
VII. Obszar edukacji matematycznej
- orientuje się w przestrzeni, umie określić położenie w niej przedmiotu;
- określa właściwy kierunek w przestrzeni, wielkość przedmiotów, ciężar, pojemność naczyń, posługuje się pojęciami określającymi czas;
- posługuje się nazwami dni tygodnia, pór roku, nazwą aktualnego miesiąca;
- zna podstawowe figury geometryczne płaskie i przestrzenne: trójkąt, prostokąt, kwadrat, koło, kula, sześcian;
- potrafi klasyfikować i porządkować i segregować przedmioty wg określonych cech;
- właściwie posługuje się słowem „nie” jako przeczeniem;
- liczy, przelicza przedmioty, porównuje liczebność zbiorów;
- posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 10;
- potrafi konstruować i korzystać z gier i zabaw dydaktycznych.
VIII. Obszar edukacji muzycznej
- rozpoznaje i nazywa dźwięki z otoczenia;
- śpiewa piosenki;
- rozpoznaje piosenki po melodii i rytmie;
- estetycznie porusza się w takt muzyki;
- prawidłowo zapamiętuje i odtwarza figury taneczne;
- rozróżnia brzmienie instrumentów muzycznych i ich budowę oraz rozróżnia rytm, tempo, wysokość dźwięków;
- swobodnie interpretuje ruchem wybrane tematy rytmiczne i muzyczne;
- potrafi śpiewać i tworzyć prosty akompaniament do piosenek, zabaw ruchowych z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych i akustycznych;
- mie wysłuchać utwór muzyczny.
IX. Obszar edukacji plastyczno-konstrukcyjnej
- sprawnie wycina po linii prostej, łamanej, zaokrąglonej;
- lepi z plasteliny określone kształty: koliste, płaskie;
- prawidłowo i umiejętnie posługuje się pędzlem, nazywa barwy podstawowe, tworzy barwy pochodne, umie nazwać kolory tęczy;
- zagospodarowuję całą powierzchnię kartki;
- wypowiada się plastycznie, posługując się wielorakimi technikami stosując różne materiały;
- potrafi przedstawić sceny i sytuacje uwzględniające nastrój, inspirowane przez przeżycia, marzenia, utwory literackie, muzykę, widowiska teatralne, film.
X. Obszar edukacji kulturowo-estetycznej
- umiejętnie nazywa kilka zawodów z najbliższego otoczenia;
- wie, gdzie pracują rodzice;
- potrafi określić własne miejsce w rodzinie, dostrzega jej wartość i znaczenia;
- posługuje się własnym nazwiskiem i zna dokładny adres zamieszkania;
- posługuje się nazwami instytucji: np. poczta, bank, szkoła, dom kultury;
- zna kontur mapy Polski i stolicę;
- wie, że jest Polakiem, zna i szanuje symbole narodowe.