II. DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA
Sposoby motywacji dzieci:
Stosowane nagrody:
- pochwała indywidualna,
- pochwała przed całą grupą,
- pochwała przed rodzicami,
- nagradzanie brawami,
- wręczanie emblematów, pieczątek
Stosowane kary:
- brak nagrody,
- upomnienie ustne,
- chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,
- poinformowanie rodziców o zachowaniu.
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
- przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
- informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po dokonanej diagnozie wstępnej i końcowej
- półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
- bieżące wspieranie rozwoju dzieci, dokumentowanie wyników obserwacji,
- przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
- prezentacji dokonań dzieci (występy artystyczne, wystawy),
- teczek prac i innych dokumentów,
- arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
- kroniki przedszkolnej oraz kroniki absolwentów
- materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.)
- rozmów.
Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
- rozmów z nauczycielami, rodzicami,
- hospitacji,
- obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
- arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
- innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych odbywających się co pół roku.
Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
- nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania,
- nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
- informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
- rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
- na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
- informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.
Model absolwenta
Wizja absolwenta naszego przedszkola:
- ma pozytywny obraz samego siebie;
- ma świadomość własnej tożsamości;
- jest komunikatywne, nie boi się wyrażać własnych opinii;
- jest aktywne, sprawne, pracowite, dociekliwe i poszukujące (kreatywne);
- jest kulturalne, koleżeńskie, nie zachowuje się agresywnie, jest uspołecznione;
- jest radosne, tolerancyjne i otwarte na innych;
- dąży do rozwiązywania problemów w swoim i cudzym działaniu;
- rozumie świat i wartości w nim nagromadzone;
- aktywnie uczestniczy w życiu rodzinnym;
- dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo;
- jest przygotowane do obowiązku szkolnego;
- szanuje środowisko przyrodnicze;
- jest Polakiem i Europejczykiem