Koncepcja pracy przedszkola 2014-2019
I. CELE OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE
- Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci.
- Nasze przedszkole pracuje zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną koncepcją pracy, która jest analizowana i modyfikowana w razie potrzeby. Głównym jej założeniem otoczenie opieką dzieci w celu zapewnienia im poczucia bezpieczeństwa, aktywizowanie poprzez wprowadzanie metod opartych na zadaniach twórczych, otwartych, badaniach, eksperymentowaniu. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, poczucia szacunku wobec siebie i innych. Wspieranie ich w działaniach, pomoc i zachęta do przekraczania kolejnych granic możliwości (indywidualizacja).
- W przedszkolu praca nauczycieli opiera się na realizacji wspólnych działań i celów zawartych w koncepcji pracy placówki. Planują działania, rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy pracy.
- Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
- Przedszkole jest miejscem tak zorganizowanym, aby istniała możliwość wyboru różnej aktywności przez dziecko. Przedszkolak, który może decydować o tym, w jaki sposób chce się bawić, ujawni swoje zainteresowania, upodobania. Swoboda wyboru umożliwia nie tylko diagnozę, określenie potencjału dziecka, ale również kreowanie warunków i dobór sposobów jego rozwijania.
- Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
- Dzieci są ciekawe otaczającej rzeczywistości, zadają dużo pytań, są dociekliwe, wykazują dużą determinacje i wytrwałość przy realizacji określonych zadań, a podczas prac zespołowych potrafią dzielić się zadaniami i zgodnie współpracować.
- Przedszkole ma wypracowane własne tradycje. Kalendarz wydarzeń przedszkolnych
i uroczystości pozostaje w ścisłym związku z tradycjami lokalnymi, narodowymi, a także potrzebami środowiskowymi. Nasze przedszkole wyróżnia się organizowanymi uroczystościami z udziałem rodziców. Pikniki rodzinne odbywają się na ogrodzie przedszkolnym. Wigilia przedszkolna oraz śniadanie wielkanocne to nie tylko uroczysty posiłek ale i wspólne składnie sobie życzeń i kultywowanie tradycji. W naszym przedszkolu dzieci obchodzą m.in.
- Dzień przedszkolaka
- Pasowanie na Przedszkolaka
- Andrzejki
- Mikołajki
- Przedszkolna wigilia
- Bal Karnawałowy
- Dzień Babci i Dziadka
- Śniadanie wielkanocne
- Dzień Ziemi
- Dzień Mamy i Taty
- Dzień Dziecka
- Piknik Rodzinny
- Uroczyste pożegnanie przedszkola
- Dzieci są aktywne.
- Dzieci aktywnie uczestniczą w zajęciach. Nauczycielki stosują aktywizujące i indywidualne metody pracy, dostarczają bodźców, prowokują do działania. Wyzwalają u dzieci aktywność poznawczą i fizyczną.
- Respektowane są normy społeczne.
- Dzieci rozpoznają swoje emocje, kontrolują je. Czują się pełnoprawnymi członkami społeczności nie tylko przedszkolnej, znają swoje prawa i obowiązki.
- Dzieci uczestniczą w życiu przedszkola i decyzjach dnia codziennego, są postrzegane jako osoby, które wnoszą swój wkład czyli własne wyobrażenia, zamiary, oczekiwania.
- Przedszkole wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
- W przedszkolu prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych, dostosowuje się działania do możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci. Stosuje się indywidualizację procesu wspomagania rozwoju dziecka przez stosowanie różnorodnych metod pracy. Stosowane rozwiązania wykraczają poza katalog tradycyjnych metod wychowania przedszkolnego i obejmują m.in.:
- zabawy badawcze i doświadczenia,
- metody oparte na integracji sensorycznej,
- metody aktywizujące,
- twórczego myślenia,
- metoda dobrego startu (wzrokowo-słuchowo-ruchowa),
- metoda W. Sherborn (zajęcia stymulacyjno-terapeutyczne),
- metoda Labana,
- metoda krakowska (symultaniczno-sekwencyjna),
- metoda Dennisona (gimnastyka umysłu),
- relaksacja progresywna Jacobsona ( napinanie i rozluźnianie mięśni),
- metoda Klanzy, pedagogika zabawy,
- drama, bajkoterapia,
- metoda Orffa, aktywne słuchanie muzyki i inne.
- Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
- Doskonalone są narzędzia obserwacji i diagnozy przedszkolnej.
- Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych.
- Nauczyciele dzielą się między sobą doświadczeniem, biorą udział w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego.
- Zespół przedszkola jest zintegrowany, ukierunkowany na wspólny cel, zaangażowany, kompetentny, otwarty na zmiany, nie boi się nowości, łączy wiedzę z praktyką, udziela sobie wsparcia merytorycznego i emocjonalnego.
- Promowana jest wartość wychowania przedszkolnego.
- Przedszkole prezentuje i upowszechnia informacje o ofercie prowadzonych zajęć, podejmowanych działaniach. Informuje środowisko o celowości i efektach tych działań za pośrednictwem strony internetowej, wystaw prac dzieci.
- Współpracuje z innymi placówkami oświatowymi: Miejską Biblioteką Publiczną, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Uniwersytetem Trzeciego Wieku, Muzeum Zamek w Oświęcimiu
- Promuje osiągnięcia i sukcesy wychowanków poprzez utworzenie i systematyczną aktualizacją kroniki absolwentów
- Rodzice są partnerami przedszkola.
- Rodzice w ramach wypracowanych zasad współdecydują w sprawach przedszkola w obszarach: wychowawczym i organizacyjnym.
- Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.
- Rodzice są zaangażowani w życie przedszkola, biorą udział w konkursach, zajęciach otwartych i uroczystościach wynikających z kalendarza imprez placówki.
- Przedszkole daje rodzicom możliwość pracy nad rozwojem i edukacją ich dzieci poprzez stały kontakt z nauczycielami, umożliwienie im kontaktów ze specjalistami takimi jak: logopeda, psycholog.
- Wykorzystywane są zasoby przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.
- Przedszkole korzysta z zasobów środowiskowych w procesie poznawania przez dzieci otaczającej rzeczywistości, dotyczy to organizacji wyjazdów do miejsc użyteczności publicznej(kino-teatr), wycieczek, wyjść do biblioteki, remizy, szkoły.
- Organizowane są imprezy, pikniki, konkursy, zawody sportowe.
- Przedszkole współpracuje z wieloma placówkami i instytucjami :
- Szkołą Podstawową w Oświęcimiu
- Miejską Biblioteką Publiczną w Oświęcimiu – lekcje biblioteczne.
- Oświęcimskie Centrum Kultury
- Muzeum Zamek w Oświęcimiu
- Urząd Miasta Oświęcim udział w różnych akcjach organizowanych przez miasto
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczna w Oświęcimiu.
- Strażą Pożarną
- Strażą Miejską
- Akademią Piłkarską Unia Oświęcim
- Dzienny Dom Pomocy w Oświęcimiu
- Uniwersytetem Trzeciego Wieku
- Powiatowym Urzędem Pracy – umożliwianie zatrudniania stażystek /pomoc kuchenna, opiekunka dziecięca/
- Przedszkole umożliwia spotkania dzieci z ludźmi z różnych ciekawych zawodów takimi jak:
- leśnik
- dentysta
- weterynarz
- strażnik miejski
- ratownik medyczny
- muzyk
- policjant
- strażak
- Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych.
- W przedszkolu działania wychowawcze, opiekuńcze i edukacyjne poddaje się systematycznej ewaluacji wewnętrznej. Wyniki ewaluacji wyznaczają kierunek wprowadzanych zmian.
- Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.
- Dyrektor posiada umiejętności interpersonalne, tworzy w przedszkolu dobry klimat do współpracy i działania. Jest otwarty wobec inicjatyw pracowników i rodziców, wspiera twórcze pomysły, stwarza warunki do ich realizacji.
- Motywuje poprzez przyznawanie dodatków motywacyjnych, nagród, wyróżnień oraz uznanie dla dobrze wykonanej pracy.
- Wyniki sprawowanego nadzoru pedagogicznego wykorzystywane są do planowania dalszej pracy, przyczyniają się do rozwoju przedszkola. Podnoszą bezpieczeństwo i uatrakcyjniają pobyt dziecka w przedszkolu.
- Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów, projektów, sprzyjają zabawie i odpoczynkowi.
- Ogród przedszkolny jest wyposażony w atrakcyjny sprzęt rekreacyjny.
- Współpraca z organem prowadzącym zmierza do modernizacji budynku przedszkola i jego otoczenia.