Kalendarium wydarzeń na bieżący miesiąc

CZERWIEC

  • 01.06. – Dzień Dziecka
  • 02.06. – Olimpiada sportowa na MOSIR gr. IV
  • 06.06.- Wyjście do Parku Family Fun gr. I
  • 06.06.- Występ reprezentacji z gr. IV w OCK z okazji 20-stolecia UTW
  • 08.06.- Teatrzyk na terenie przedszkola
  • 09.06.- PIKNIK RODZINNY
  • 14.06.- Wycieczka na warsztaty edukacyjne do Muzeum Sukiennice Kraków gr. III i IV
  • 14.06.- Lekcje biblioteczne gr. II
  • 20.06.- Lekcje biblioteczne gr. IV
  • 22.06. – Pożegnanie straszaków
  • 29.09.- Z biegiem Wisły – Gdańsk

 

 

Dla rodziców

Dziecko kończące przedszkole powinno…

Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. (Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17)

PODSTAWA-PROGRAMOWA-WYCHOWANIA-PRZEDSZKOLNEGO

 

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej powinno umieć:

I. Obszar edukacji społecznej i moralnej

  • przestrzega i nazywa w naturalnych sytuacjach wychowawczych objawów życzliwości, dobroci i koleżeństwa;
  • potrafi ocenić to co dobre i to co złe, rozróżnia prawdę i fałsz;
  • przestrzega zawartych umów;
  • udziela pomocy tym, którzy tego potrzebują;
  • rozwiązuje sytuacje konfliktowe w drodze rozmów;
  • zna specyfikę pracy w wybranych zawodach;
  • potrafi pracować samodzielnie i w grupie;
  • jest dokładne i obowiązkowe w wykonywaniu zadań i działań, w tym również dyżurów;
  • w działaniu wykazuje się odpowiedzialnością i znajomością zasad dobrego zachowania;
  • rozumie, akceptuje i toleruje drugiego człowieka, zwraca się do niego twarzą w twarz;
  • przestrzega kulturalnego zwracania się zarówno do dorosłych, jak i rówieśników, stosuje formy grzecznościowe (proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry, do widzenia).

 

II. Obszar edukacji zdrowotnej

  • zna zasady bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach (zna zasady ruchu drogowego dla pieszych, znaki ostrzegawcze, sygnalizację świetlną);
  • przestrzega zasad bezpiecznego korzystania z narzędzi i różnych urządzeń (np. nożyczki);
  • rozumie konieczność przestrzegania zakazów: zabawy zapałkami, zabawy w miejscach niedozwolonych, zabawy lekarstwami, ufania osobom nieznanym;
  • zna własny adresy zamieszkania oraz numery telefonu;
  • dba o zdrowie, higienę własną i otoczenia;
  • potrafi postępować bezpiecznie i rozważnie;
  • zna znaki drogowe potrzebne pieszemu i określone w programie zasady bezpieczeństwa dotyczące chodzenia po ulicach;
  • zna i stosuje w praktyce zasady bezpiecznego poruszania się po drodze;
  • zna podstawowe urządzenia techniczne i zasady bezpiecznego ich użytkowania;
  • dba o swoją czystość osobistą i jest samodzielne w zabiegach higienicznych;
  • jest samodzielne w samoobsłudze (całkowita samodzielność w ubieraniu się – zapinanie guzików, suwaków, sznurowanie butów);
  • przestrzega zasad nieniszczenia przyrody, kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych.

 

III. Obszar edukacji ruchowej

  • sprawnie chodzi w przód, w tył, po śladach;
  • utrzymuje równowagę w staniu jednonóż, w podskokach, w przejściu po wąskiej przeszkodzie;
  • potrafi umiejętnie wykonać przewrotu w przód;
  • rzuca i chwyta oburącz (celnie);
  • uczestniczy w grach i zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych i zabawach terenowych;
  • wykonuje zadania ruchowe oraz ćwiczenia fizyczne korygujące postawę ciała;
  • przestrzega reguł w grach i zabawach ruchowych.

 

IV. Obszar edukacji przyrodniczej

  • rozpoznaje i nazywa owoce i warzywa (podział na owoce krajowe i egzotyczne);
  • zna kilka grzybów jadalnych i trujących;
  • zna wybrane gatunki drzew (drzewa i jego owoce);
  • zna zwierzęta i rośliny chronione;
  • zna podstawowe części rośliny (korzeń, łodyga, liście, kwiaty);
  • zna różne gatunki zwierząt i występowanie ich w ekosystemach charakterystycznych dla danego gatunku (np. ryby – środowisko wodne, kozice – góry);
  • zna zwierzęta domowe oraz nazwy młodych (np. krowa – cielę);
  • zna zwierzęta żyjące swobodnie – egzotyczne;
  • zna ptaki odlatujące i pozostające u nas na zimę;
  • chętnie przebywa w naturalnym środowisku i potrafi się nim cieszyć;
  • dostrzega piękno przyrody;
  • zna wybrane rośliny i zwierzęta, opisuje ich wygląd, charakteryzuje warunki życia;
  • obserwuje i wypowiada się na temat dostępnych zjawisk przyrodniczych;
  • rozumie współzależności występujące w przyrodzie, dostrzega konieczność jej ochrony i dba o nią.

 

V. Obszar edukacji z zakresu przygotowania do nauki pisania i czytania

  • dostrzega różnice i podobieństwa w ilustracjach;
  • potrafi odtworzyć dany układ oraz dostrzec zaistniałe w nim zmiany;
  • układa loteryjki, mozaiki, pocięte obrazki, puzzle;
  • łączy kropki linią ciągłą, tworząc obrazek;
  • przetwarza obraz ruchowy na obraz graficzny, rysuje znaki literopodobne;
  • liczy zdania w krótkiej wypowiedzi;
  • liczy wyrazy w zdaniu;
  • dzieli wyrazy na sylaby;
  • wyróżnia, rozpoznaje  powtarza głoski;
  • dokonuje analizy i syntezy dźwiękowej słów.

 

VI. Obszar edukacji w zakresie rozwijania mowy i myślenia

  • wypowiada się na tematy związane z bezpośrednim przeżywaniem, doświadczaniem, treścią słuchanego utworu literackiego lub oglądanego widowiska;
  • potrafi na pamięć recytować wiersze i fragmenty prozy (np. w inscenizacjach);
  • zna i uczestniczy w grach zespołowych, teatralnych i pantomimie;
  • potrafi właściwie dokonać charakteryzacji danej postaci i właściwie dobrać odpowiednie rekwizyty;
  • stosuje prawidłowe formy fleksyjne we wszystkich odmieniających się częściach mowy;
  • prawidłowo buduje zdania i posługuje się nimi w mowie wiązanej;
  • stosuje dłuższe wypowiedzi na temat pojedynczych obrazków i historyjek obrazkowych;
  • wyciąga wnioski i dostrzega związki przyczynowo-skutkowe;
  • umie zgodnie z kolegami podzielić role między siebie i przedstawić krótką inscenizację danego utworu;
  • uważnie słucha wypowiedzi innych;
  • potrafi słuchać baśni, opowiadań i legend, w tym z własnego regionu, jak inspiracji do słownego i pozasłownego wyrażania treści i przeżyć.

  

VII. Obszar edukacji matematycznej

  • orientuje się w przestrzeni, umie określić położenie w niej przedmiotu;
  • określa właściwy kierunek w przestrzeni, wielkość przedmiotów, ciężar, pojemność naczyń, posługuje się pojęciami określającymi czas;
  • posługuje się nazwami dni tygodnia, pór roku, nazwą aktualnego miesiąca;
  • zna podstawowe figury geometryczne płaskie i przestrzenne: trójkąt, prostokąt, kwadrat, koło, kula, sześcian;
  • potrafi klasyfikować i porządkować i segregować przedmioty wg określonych cech;
  • właściwie posługuje się słowem „nie” jako przeczeniem;
  • liczy, przelicza przedmioty, porównuje liczebność zbiorów;
  • posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 10;
  • potrafi konstruować i korzystać z gier i zabaw dydaktycznych.

 

VIII. Obszar edukacji muzycznej

  • rozpoznaje i nazywa dźwięki z otoczenia;
  • śpiewa piosenki;
  • rozpoznaje piosenki po melodii i rytmie;
  • estetycznie porusza się w takt muzyki;
  • prawidłowo zapamiętuje i odtwarza figury taneczne;
  • rozróżnia brzmienie instrumentów muzycznych i ich budowę oraz rozróżnia rytm, tempo, wysokość dźwięków;
  • swobodnie interpretuje ruchem wybrane tematy rytmiczne i muzyczne;
  • potrafi śpiewać i tworzyć prosty akompaniament do piosenek, zabaw ruchowych z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych i akustycznych;
  • mie wysłuchać utwór muzyczny.

 

IX. Obszar edukacji plastyczno-konstrukcyjnej

  • sprawnie wycina po linii prostej, łamanej, zaokrąglonej;
  • lepi z plasteliny określone kształty: koliste, płaskie;
  • prawidłowo i umiejętnie posługuje się pędzlem, nazywa barwy podstawowe, tworzy barwy pochodne, umie nazwać kolory tęczy;
  • zagospodarowuję całą powierzchnię kartki;
  • wypowiada się plastycznie, posługując się wielorakimi technikami stosując różne materiały;
  • potrafi przedstawić sceny i sytuacje uwzględniające nastrój, inspirowane przez przeżycia, marzenia, utwory literackie, muzykę, widowiska teatralne, film.

 

X. Obszar edukacji kulturowo-estetycznej

  • umiejętnie nazywa kilka zawodów z najbliższego otoczenia;
  • wie, gdzie pracują rodzice;
  • potrafi określić własne miejsce w rodzinie, dostrzega jej wartość i znaczenia;
  • posługuje się własnym nazwiskiem i zna dokładny adres zamieszkania;
  • posługuje się nazwami instytucji: np. poczta, bank, szkoła, dom kultury;
  • zna kontur mapy Polski i stolicę;
  • wie, że jest Polakiem, zna i szanuje symbole narodowe.

© 2014 Tęczowe Przedszkole, realizacja Agencja Reklamowa ANNDAR.PL